Inno-Tec Formule 1 raceauto pitstop 5: CNC-Frezen

Een raceauto zonder coureur is ondenkbaar. Maar misschien zitten we al dichter bij de automatisering van automatisch rijden dan we zelf denken? Kun jij het ons vertellen? Vooralsnog is de cockpit altijd aanwezig, hoe dit er in de toekomst uit ziet is nog de vraag. Welkom bij pitstop 5! Onze Formule 1 raceauto heeft al heel wat stappen doorlopen op onze plaatwerkafdeling. Bij deze pitstop staan we stil bij het thema CNC-Frezen.

Definitie cockpit: ruimte voor bestuurder(s) van een vliegtuig of raceauto (van Dale).

Een raceauto zonder coureur

De boven genoemde stelling geldt ook voor een CNC-freesmachine. Een CNC-freesmachine zonder CNC-operator is ondenkbaar. De machines worden steeds nauwkeuriger en zijn steeds verder geautomatiseerd maar een CNC-operator blijft belangrijk. Voor zowel het programmeren van een machine als het opspannen van de materialen in de CNC-freesmachines. En om in de termen te blijven, een race auto kan niet rijden zonder coureur. En een freesmachine kan niet draaien zonder CNC-operator. Natuurlijk zijn ook wij continu bezig met bekijken hoe er zowel on- als bemand gedraaid kan worden. Maar voor het instellen van de machines en opspannen van producten hebben we altijd een CNC-operator nodig.

Cockpit - Raceauto Inno-Tec Nederland BV - Vlakbed frezen

De juiste machines voor verschillende freesbewerkingen 

De cockpit van onze raceauto is gemaakt op de portatec, ook wel vacuumfrezen. Hier hebben we kunststof materiaal gebruikt, echter kan op de portatec ook aluminium of RVS gefreesd worden.

Verspanen is eigenlijk puur materiaal weghalen van bijvoorbeeld RVS, staal, aluminium of kunststof. Bij Inno-Tec Nederland B.V. beschikken we naast vacuumfrezen ook over zowel 3-, 4- als 5-assige freesmachines. Hierbij een greep uit ons machinepark:

  • 2 Portatec Vlakbed freesmachine 3000x1500mm
  • 1 Portatec Vlakbed freesmachine 4000x2000mm
  • 2 MAZAK Nexus-II 5000 met palletsysteem
  • MAZAK FH 4800 met carousselsysteem
  • MAZAK VTC 800 5-assig verspaancentrum
  • 3 MAZAK VTC 200 mm verspaancentra's; 4e assen willekeurig monteerbaar, 1 machine mogelijk met automatische product handeling
  • 2 MAZAK VTC 300 mm verspaancentra's; 4e assen willekeurig monteerbaar, 1 machine mogelijk met automatische product handeling
  • MAZAK VCS 350C
  • 2 MAZAK VTC 760C met Smooth-besturing; combinatie van een beweegbare kolom met een vaste, grote tafel van 2.300mm

Door ons brede aanbod in MAZAK en Portatec machines kunnen wij vrijwel ieder product maken bij onze verspaanafdeling. Samen met de werkvoorbereiders kijken we altijd naar de beste oplossing passend bij uw uitdaging. Want bij ons is altijd uw uitdaging, onze kracht. En door ons breed machinepark kunnen wij iedere uitdaging aan.

De voordelen van frezen bij Inno-Tec Nederland B.V.

  1. Mogelijkheid om zowel 3, 4 of 5-assig te frezen;
  2. Light met tacksystemen;
  3. Volledige highrise aan horizontale palletmachines;
  4. Vervaardigen van materialen als kunststof, staal, RVS en aluminium.

 

Onze formule 1 raceauto krijgt al steeds meer vorm, ga jij mee naar Pitstop 6?