Inno-Tec Formule 1 raceauto pitstop 7: Poedercoaten

Welkom bij pitstop 7! Onze Formule 1 raceauto heeft al heel wat stappen doorlopen. Bij deze pitstop staan we stil bij het thema poedercoaten. Al kijk je naar formule 1 races zie je overal reclame. Het lijkt bijna een wedstrijd wie de mooiste raceauto heeft. Dat telt natuurlijk mee, want waarom koop jij iets als iets niet mooi is? Ondanks dat wij vrijwel alleen maar toeleverancier zijn van verschillende producten streven wij er altijd naar dat we een mooi product afleveren. Door onze combinatie van precisie plaatwerkfijnmechanische verspaning en laktechnieken onder één dak streven wij altijd naar een mooi eindproduct voor onze klant. Want half werk dat leveren wij niet!

Finishing

Daarom krijgt de formule 1 raceauto ook een mooi finishing mee. Bij Inno-Tec Nederland B.V. beschikken we namelijk over een complete poedercoatlijn waar we kunnen poedercoaten. Naast poedercoaten beschikken we ook over een natlakcabine om de producten te natlakken. Het verschil is dat bij poedercoaten een dikkere laag ‘poeder’ wordt aangebracht op het product. Daarnaast is het sneller aan te brengen en af te ronden, dit laatste komt omdat de tijd in de oven en de uithardingstijd korter is dan bij natlakken.

Voordat we de poedercoat laag kunnen aanbrengen op het product is het altijd belangrijk dat het product ontvet is anders bestaat er een kans dat het gaat roesten of dat bewerkingssporen zichtbaar blijven. Bij dat laatste moet je denken aan kringen of een misvormde lakstructuur. Door een dikkere ‘verf’ laag (60-80 mu) bij poedercoaten is de voorbewerking bij natlakken veel nauwkeuriger, deze ‘verf’laag is namelijk maar 20-30mu. De voorbewerking kan bij ons gedaan worden op verschillende manier. Zo kunnen we een product ontvetten met de hand, opschuren op de langband schuurmachine of gebruik te maken van de Timesavers 42 (borstelschuurmachine).

Waarom poedercoaten?

Omdat de formule 1 raceauto uit verschillende onderdelen bestaat wordt ieder onderdeel voorbereid bij onze werkvoorbereiders. Zij zorgen voor het de juiste tekeningen, processen en programma’s. 

Voor de formule 1 raceauto hebben we gekozen voor poedercoaten omdat dit een kortere productietijd met zich meebrengt en de mu dikte van de coating geen invloed heeft voor de formule 1 raceauto. Om straks een mooie formule 1 raceauto af te leveren met reclame is er gekozen om 2 poedercoatlagen over elkaar te zetten. Deze twee lagen zijn nodig om een mooi resultaat te krijgen met het graveren van de raceauto. Hierover later meer in de blog over de finishing van de raceauto!

Formule 1 raceauto Inno-Tec  Poedercoaten raceauto van Inno-Tec

De voordelen van poedercoaten bij Inno-Tec Nederland B.V.

  1. Korte omsteltijden;
  2. Flexibel;
  3. Start bij 1 stuk tot volume

Bij zowel poedercoaten als natlakken is ieder materiaal en poedermerk anders. Wel kun je ieder materiaal poedercoaten en natlakken. Daardoor is er een enorme kennis nodig om de juiste laag (en laagdikte) aan te brengen op een product. Het gebruik van het pistool belangrijk om iets mooi en egaal te lakken, ook speelt hier de manier van ophangen in de poedercoatlijn een belangrijke rol. Deze kennis is bij ons in huis, wil je meer weten? Neem contact met ons op!

Onze formule 1 raceauto krijgt al steeds meer vorm, ga jij mee naar Pitstop 8?